Gepost door: -paul | 30 oktober 2021

Chemin de fer

Het oude stationsgebouw met bijgebouw van La Chapelle sous Dun. Vroeger, eind 19e eeuw tot midden jaren 20e eeuw, liep daar een spoorlijn van La Clayette naar Pouilly-sous-Charlieu. De spoorrails is weggehaald. Alleen een paar kleinere tunnels en de oude stationsgebouwen zijn de enige overgebleven zichtbare restanten van de spoorlijn. Er is zelfs geen, in Frankrijk populaire, voie verte van gemaakt. Jammer, want het zou een mooie fiets- en of wandelroute zijn geworden.


Reacties

  1. Ik zou geneigd zijn te schrijven: ‘zijn weggehaald’ maar daar heb je vast een verklaring voor.

    • Het is nogal verwarrend. Een spoorweg, spoorbaan of spoorlijn is een weg voor verkeer over spoorstaven of rails.
      Een rail of spoorstaaf is een stalen staaf waarover de wielen van een spoorvoertuig rijden. Twee parallelle rails die onderling door dwarsliggers verbonden zijn vormen een spoorlijn.
      Ik had dus inderdaad moeten schrijven ‘de spoorlijn is weggehaald’, of ‘de spoorrails zijn weggehaald’.
      Moeilijk taaltje dat Nederlands ;-)

  2. Ik zat nog eens naar de foto en de ansichtkaart te kijken. Hitlijst alsof het gebouw op de kaart veel groter is. Ook de zijkant is anders. Zonde dat het vervalt. Ik ga binnenkort kijken want mijn huis staat in de buurt.

    • De tweede (kleine) foto is een bijgebouwtje tegenover het stationsgebouw (dat is de eerste foto). Het blijft boeien die Franse spoorlijnen uit vroeger tijden.


geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

Categorieën