Gepost door: -paul | 18 mei 2017

Twintig over vijf


De wijzerplaat van de klok aan de kerk van Saint Julien-de-Civry. Er hangt alleen een aan de zuidzijde van de toren. West, noord en oost moeten het doen met het aantal slagen op het hele uur. Goed, nu ben ik als Limburger gewend om bijvoorbeeld de tijd aan te geven als: het is twintig minuten over vijf, of twintig minuten voor zes etc. Nou is het gekke dat de, Brabantse, vrouw des huizes altijd zegt: het is tien voor half zes, of tien over half zes. Wat is nu eigenlijk correct? Die vraag heb ik voorgelegd aan de ‘Taaladviesdienst Onze Taal’. Omdat ik lid ben van het Genootschap Onze Taal, is het advies gratis. Oké, wat is hun advies:
“Het tijdstip 17.40 uur kan zowel ‘tien (minuten) over halfzes’ als ‘twintig (minuten) voor zes’ worden genoemd. En 17.20 uur kan zowel ‘twintig over vijf’ als ‘tien voor halfzes’ worden genoemd. Het gebruikelijkst zijn ‘tien (minuten) over halfzes’ en ‘tien voor halfzes’. De aanduidingen ‘twintig voor zes’ en ‘twintig over vijf’ komen in bepaalde delen van Nederland en vooral Vlaanderen wel voor, maar ze komen op anderen soms als verouderd of als dialect over. Waarom dit zo is, is niet precies bekend. Vermoedelijk is het omdat er van oudsher niet met grotere eenheden dan kwartieren werd gerekend. Je telt tot het kwartier en gaat dan over naar het volgende kwartier“.
Het is me duidelijk.


Reacties

  1. hoeveel kerkklokken kun je horen, daar in Saint Germain? En kun je dan ook horen van welke kerk? Klokkengelui hoort naar mijn idee bij het culturele erfgoed, dus ik doneer elk jaar aan de dichts bijzijnde kerk een bedragje “voor het klokgelui”, maar dat brengt de penningmeester van de parochie aardig in de war: moet hij dat nu onder gezinsbijdrage boeken of niet?

    • Wij kunnen hier rondom 5 kerkklokken horen. Dat zijn die van de dorpen Dyo, Saint Julien-de Civry, Prizy, Amanzé en uiteraard die van ons eigen dorp Saint Germain. Dat alles wel afhankelijk van hoe de wind staat.
      Zit me nu af te vragen of het kerkklokken of kerkenklokken moet zijn.

  2. Jouw weblog is net als het klokgelui. In onze jeugd was het een dagelijks gebeuren. Het hoorde bij het leven. Het klokgelui is al jaren tot een minimum beperkt. De tijdaangifte kon ik al lang niet meer horen. Eerst mis je het enorm maar door de jaren heen slijt het.Jouw weblog is op de weg van het klokgelui. De frequentie wordt minder. Ik mis het enorm. Het was een dagelijkse start van mijn dag. En zeker met zo’n onderwerp als vandaag, was er weer iets om over na te denken. Ik woon sinds kort weer naast een kerk en hoor gelukkig weer dagelijks de klok. Ik begrijp dat je met je weblog het wat rustiger aan wilt doen maar ik mis hem wel.

  3. Wij horen hier in Soest ook 2 kerken met luidende klokken. Met bepaalde wind horen we het carillon van het gemeentehuis,dat speelt elk kwartier ( elektronisch natuurlijk). Maar in St Sernin is ( binnenkort was) het mijn favoriete moment, het angelus, ga ik missen,dat is zeker.


geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

Categorieën