Gepost door: -paul | 27 juli 2017

Buxusmot


Door al het georganiseer voor het Repas de quartier ben ik een aantal dagen wat minder in de tuin bezig geweest en al zeker niet achter in de tuin. Goed, ik pak de draad weer op en zie tot mijn grote schrik dat de buxushaag rechts achter van beneden tot bijna boven zo goed als geen blad meer heeft. Ai, dat moet de vermaledijde buxusmot of rups zijn. De heg links is gelukkig nog niet aangetast. De enige remedie is dan als een gek gaan spuiten. Nou hoop ik maar dat het alsnog goed gaat komen. Voor de rest doet de tuin het prima. Zowel de groentes als de bloemen. Vooral de perceeltjes met het bloemenzaad bloeien op dit moment mooi. Nou ja, dat mag ook wel eens een keer.


Responses

  1. Beste Paul,
    Wij laten onze kippen hierop los.
    Geen rups of mot overleeft het.

    • Ik geloof het graag, maar ik heb helaas niets met kippen.

  2. sopje van azijn met groene zeep, 1 dagje in laten trekken en dan afspoelen met water. Wel even een plasticje op de bodem, want de wortels houden er ook niet van.

  3. In St Sernin ook opgedoken, nu voor de vlg bewoners. Maar eenmaal kaal, kun je er niets aan doen. Benieuwd of er vlg jaar wel weer blad aankomt,maar betwijfel dat wel. Ik hoor t wel tegen die tijd.

  4. wij hebben de ultieme remedie toegepast: alle buxus is gerooid

  5. […] is door de buxusmot. Ik heb begrepen dat in andere delen van Frankrijk, o.a. de Brionnais, deze mot ook al is gesignaleerd. In onze tuin in Nederland hadden we er ook last van. Je zag daar […]

    • Nou Annelies, ik zal je zeggen ik ga de hele handel rooien.

      • Die reacties heb ik al vele malen gehoord, Paul!
        Bij ons zag je destijds in Zaltbommel de hoeveelheid taxus en haagbeuk toenemen. Ben benieuwd wat jij ervoor terug gaat zetten; lees ik vast wel weer een keer in een blog van je!


geef een reactie

Categorieën