Gepost door: -paul | 7 juni 2017

Stress


Er zijn wel mensen die mij vragen om een foto te maken van hun huis, van een feestje en gazomaar door. Dat wordt ook wel een foto in opdracht genoemd. Dan kun je je vereerd voelen, maar van de andere kant is zoiets toch niet mijn favoriete bezigheid. Liever loop ik ergens tegenaan, zie op dat moment dat het licht goed is en maak de foto. In de meeste gevallen is hij dan ook goed. Althans, dat vind ik. Iemand anders kan hem minder vinden, dat is persoonlijk en volkomen legitiem. Er is geen enkele verplichting om de foto mooi te vinden. Goed, dan nu naar de opdracht. Een foto van dit Romaanse kerkje is bedoeld als een verjaardagscadeau. Ik ben er al wel vier keer naar toe geweest en het wil maar niet lukken. Of het licht is niet goed, of er zijn geen wolken, of het waait te hard. Ik bedoel, de omstandigheden zijn niet goed genoeg voor een mooie foto. Wat daarnaast speelt is dat er een deadline is. Hij moet voor een bepaalde datum klaar zijn. Kijk, je schat me misschien anders in, maar dan sluipt de stress bij mij er zo langzamerhand wel in. Het zal, hoop ik, met deze foto nog wel goed gaan komen. Toch heb ik me voorgenomen om vanaf nu geen opdrachten meer aan te nemen. Je mag gerust vragen, maar ik doe het dus niet meer.


Responses

  1. Daar kan ik in komen! Voor een schilder vaak ook een dilemma……….

  2. In Keulen, in het Wallraf-Richartz museum is een tentoonstelling gestart van Hollandse meesters met de titel: “heiter bis wolkig”. Sluit mooi aan bij deze foto.


geef een reactie

Categorieën