Gepost door: -paul | 22 mei 2017

Bermbloeiers


Météo France spreekt vandaag over een ciel voilé. Dat geeft niks, want met 26 graden is het prima weer en eind van de week wordt het zelfs tropisch. De bermen staan volop in bloei. Terugkomend van de markt in Marcigny zag ik bij Sarry langs de kant van de weg bovenstaande kleurige bloemen. Je zou zeggen dat het pinksterbloemen zijn, maar dat kan ik me haast niet voorstellen, want die zijn al lang uitgebloeid. Deze zijn ook veel hoger. Kortom, ik weet het weer eens niet.
GPS-coördinaten foto: 46°18’54.1″N 4°07’08.0″E


Responses

  1. Ik dacht even: orchideeën. Maar ik heb je raadsel doorgestuurd naar een bevriende Allesweter.

    • Nee, orchideeën zijn het zeker niet. Misschien moet ik even terugrijden om er eentje te plukken.

      • Volgens Hans zou het ook wel eens Springbalsemien kunnen zijn?

  2. Volgens mij is het Zeepkruid. (Saponaria huppeldepup)

  3. Het zou Hesperis matronalis kunnen zijn.

  4. Ben begin van de avond toch nog even teruggegaan om die bloemen goed te bekijken. Springbalsemien is het niet en ook geen zeepkruid, want die heeft 5 bloembladen. Dan zou het misschien, met 4 bloembladen, toch een ‘tweede leg’ van de pinksterbloem kunnen zijn. Dat lijkt me eind mei niet erg waarschijnlijk. Dan moet het haast wel de damastbloem (Hesperis matronalis) van Ton zijn:

    en dat zomaar in de berm.

  5. Is het niet de wilde phlox? Maar misschien is het daar nog te vroeg voor.

  6. Ik denk dat ik het nu zeker weet haha

  7. zeker weten de damastbloem. Ruik er maar eens aan. Heerlijke geur.

    • Inderdaad puur parfum.

  8. Ja ik denk dat Ton gelijk heeft. De phlox is een zomer bloeier, maar zie je ook heel veel in de bermen in de Bourgogne


geef een reactie

Categorieën