Gepost door: -paul | 25 april 2017

Sterk spul


In 2014 hebben we een uitstekend fruitjaar gehad. Volop kersen, pruimen en peren. Logisch dat ik daarvan in de bekende blauwe plastic tonnen een ruime hoeveelheid heb laten vergisten. Die zijn daarna door de ambulante alambiek van madame Moulin tot eaux de vie gestookt. Ik heb ze in mandflessen bewaard onder de trap. Die mandflessen worden ook wel bonbonnes genoemd. Enfin, mijn eaux de vie hebben een alcoholgehalte van 45% en dat is me toch echt te straf. Drinkbaar is zo’n 35% en dan proef je ook echt goed het fruit. Om dat te bereiken heb je, om te verdunnen, gedemineraliseerd water nodig (geen kraanwater, anders wordt de eau de vie troebel). Tevens een alcoholmeter en uiteraard een omrekenformule. En ja, dan is het een fluitje van een cent. Trouwens ook leuk om vandaag eens te doen, want eindelijk valt de broodnodige regen.


Responses

  1. Goh, ik vind 12% al meer dan genoeg!

    • Voor wijn is dat een uitstekend percentage.

  2. Jammer dat het wwweb nog niet zo ver is dat er ook een proefflaconnetje kan worden gedownload.
    de foto belooft in elk geval heel wat ook al ziet het er wat chemisch uit.


geef een reactie

Categorieën