Gepost door: -paul | 12 maart 2017

Lenteconcert


Een lenteconcert in de kerk van Vitry-en-Charollais. Twee koren: het Vocalise de Charolles (op de foto in het zwart) en het Cantilène de Digoin in het wit. Eerst werd er afzonderlijk gezongen. Het koor van Charolles (met J.Henry, Lyn en Peter) zong prachtig het Ave Maria van J.Haydn en het koor van Digoin deed niet onder met het Panis Angelicus van C.Franck. Indrukwekkend was de gezamenlijke uitvoering van de Messe brève nr.7 van Ch.Gounod. Ik had zo mee kunnen zingen, maar een echte zangerd ben ik helaas niet. De dirigent was Joaquin Balaguer, vooraan rechts. Uiterlijk deed hij me aan mijn vader denken. Allebei met een kale kruin. Verschil is dat die Joaquin een paar butsen op zijn hoofd heeft, dat kon je goed zien. Het verschil trouwens tussen mij en mijn vader is dat hij zeer verdienstelijk gregoriaans kon zingen. Zo ver heb ik het, in dit opzicht, nooit geschopt.


Responses

  1. Ah, het Panis Angelicus, ik neurie het zo mee en krijg al kippenvel met de gedachte van een mooie kooruitvoering

  2. Moet mooi geweest zijn.

  3. op het kleinseminarie wordt het Gregoriaans er wel ingestampt, maar ik kan mij herinneren dat wij het op de lagere school en de middelbare school ook gewoon moesten leren, even los van je zangkwaliteiten (in mijn geval uiterst matig). Om een of andere reden heeft vooral het Credo zich diep genesteld, want dat zing ik vol overgave mee tijdens een ouderwetse begrafenismis.

  4. Ook ik was één van de gelukkigen(?) die ergens in de vroege ’60er jaren in het schoolkoor mocht opdraven omdat het koor jaarlijks een tweetal optredens verzorgde in het klooster der Arme Klaren. Toeval was dat een tante van mij, zus van mijn vader daar was ingetreden en aan “broeder Tertulius” (den tutter) elk jaar vroeg of Jan van onze Maurice nog in het koor zong. En hoewel ik toen nog een vals zingende sopraan was, zong ik toch tweemaal in het schooljaar Panis Angelicus voor de verzamelde Arme Klaren. En ik moet zeggen IK KEN HET NOG ALTIJD ! ! !


geef een reactie

Categorieën