Gepost door: -paul | 28 februari 2017

Manille

jean
Afgelopen zondag was er voor de deelnemers aan het zangkoor van de kerstmarkt een raclette etentje in het dorpszaaltje van Saint Germain. De aanhang mocht ook meekomen. Gezellig rondom de gourmetstellen met plakken Morbier kaas, gekookte aardappelen, stokbrood, (rauwe) ham, salami en wat al niet.  Zeer smakelijk allemaal. Ja en daarna werd er manille gespeeld. Op de foto boven zien we Jean. Hij heeft voor op zijn hoofd een haarlok, zeg maar een kuif, die me doet denken aan manilleKuifje. In Frankrijk noemen ze hem Tintin. Jean wordt er jonger en ook guitiger van. Normaal is hij dat sowieso, maar met een aantal glazen wijn op helemaal. Het populaire Franse manille is een kaartspel dat veel lijkt op het Nederlandse klaverjassen. Heb dat vroeger veel gespeeld, vooral tijdens vakanties met vrienden. Als ik me nu even zou verdiepen in manille, dan denk ik dat ik het zo zou kunnen spelen.


Responses

  1. Dat lijkt me inderdaad een gezelligerd! En het kaartspel ook trouwens.

  2. Kuifje heet hier ook Tintin :-)


geef een reactie

Categorieën