Gepost door: -paul | 26 februari 2017

Grieks

lenteklokjes1
Als je al tien jaar verhaaltjes schrijft, dan ontkom je er niet aan dat je wel eens in herhaling valt. Meerdere malen heb ik de in februari bloeiende lenteklokjes laten zien. lenteklokjes2Ze staan in Saint Germain in het Bois de la Beuratte. Wanneer je op Google ‘lenteklokjes’ intikt, dan krijg je 28.000 resultaten te zien en iedereen vertelt zo’n beetje hetzelfde verhaal: op de punten van elke zes witte bloembladen zitten zachtgroene gele vlekken. Ja dat weten we nu wel. Hoe kan ik het nu interessanter maken? Kijk, de Latijnse naam is Leucojum vernum. ‘Vernum’ staat voor lente en ‘Leucojum’ is afgeleid van het Griekse ‘Leukos’ dat wit betekent. Even tussendoor, veel mensen schrijven: wat wit betekent. Dat is grammaticaal niet correct. Dus niet wat grammaticaal niet correct is. Als je er op let, zul je de fout minder vaak maken. Maar goed, ‘Leukos’ is dus wit. Op zich, losstaand, is dat niet zo gemakkelijk te onthouden, tenzij je vroeger op het gymnasium gezeten hebt. Dat wordt anders als je het over leukocyten hebt. Die naam voor witte bloedlichaampjes kent iedereen. Je zou kunnen denken dat leukocyten een pleonasme is (afkomstig van het Griekse woord pleonasmós). Dat is niet het geval, want er zijn ook rode bloedlichaampjes en die heten dan weer erytrocyten. In het Grieks is dat erythros,  ̶w̶a̶t̶  dat rood betekent. Goed, ik denk dat ik wel zo’n beetje rond ben. Mocht het je in het lezen allemaal een beetje te snel gegaan zijn, dan kun je het hier nog eens rustig nalezen.


Responses

  1. En jij dacht te stoppen met je blog, nou, dat gaat jou Gelukkig niet lukken, ik blij en velen met mij. Mooie lenteklokjes hoor en met mijn leukocyten gaat het goed naar ik hoop……….

  2. Van mij mag je gerust in herhaling vervallen. Mooie foto’s vervelen nooit en verhaaltjes van “toen” ben ik allang vergeten!

  3. Ken je de leeftijdsopbouw van je volgers? Ik schat de leeftijd van de volgers relatief hoog en dan is er niks mis mee dat je in herhaling valt.
    Alles wat ouder is dan een jaar is nieuw, lang leven de lente.

  4. Herhaling is de beste manier om te onthouden……

  5. Leukos, dat wit betekent is grammaticaal juist onjuist. Sorry, maar Leukos is een bijvoeglijk naamwoord en dan is het betrekkelijk voornaamwoord wat.
    Het moet dus zijn: leukos, wat wit betekent.

    • Oeps, ik had moeten zeggen: ‘Leucojum’ is afgeleid van het Griekse woord ‘Leukos’ dat wit betekent. Of zit ik nu nog fout?

  6. Nee, nu zit je goed, want nu slaat ‘dat’ op het zelfstandig naamwoord ‘woord’. ‘Leukos’ in je eerste versie was een zelfstandig gebruikt bijvoeglijk naamwoord, en dat krijgt wat. Maar het is een beetje pietluttig gezeur van mij hoor. Ik ben nu eenmaal zo’n taalfanaat.

    • Nee hoor, geen sprake van pietluttig gezeur. Voordat ik een blogje publiceer, lees ik wel drie of meer keer de tekst of er geen fouten in staan. En dan nog gebeurt het me dat ik na een dag alsnog een fout ontdek. Ik denk trouwens dat er in Nederland en ook in het Vlaamse land, heel veel mensen op een leuke fanatieke manier bezig zijn met de Nederlandse taal.


geef een reactie

Categorieën