Gepost door: -paul | 11 januari 2017

Onderhoud

computeronderhoud
Je hoort wel eens dat een Mac weinig last heeft van storingen, virussen en erger een crash. Dat neem ik graag aan en inderdaad na anderhalf jaar werkt dat apparaat probleemloos. Omdat het vandaag toch regende dacht ik van laat ik voor de zekerheid maar eens wat aan preventief onderhoud doen. Zoals het maken van een bootable USB stick. Dat is een installatie stick waarmee je de Mac weer aan de praat kunt krijgen als hij niet meer wil starten. De beschrijving van hoe dat moet zegt dat het maken van zo’n stick zeer eenvoudig is en kan worden gedaan in slechts enkele stappen. Nou dat valt zwaar tegen, dus Sonja durbij gehaald. Toen begon ik het beter te snappen en zowaar is het me gelukt om die stick te maken. Goed, maar wat ik het afgelopen anderhalf jaar ook nog nooit gedaan heb is het maken van een back-up. Als die Mac onverhoopt toch zou gaan denken van ik ga eens lekker crashen, dan ben ik al mijn bestanden en wat al niet kwijt. Donc… ik vanmiddag naar de computerzaak in Paray le Monial om een externe disk te kopen. Capaciteit van 1 terabyte, dat moet voldoende zijn. Kosten 72,50 euro, dat valt mee. Sonja heeft me uitgelegd hoe ik het moet doen. Dat moet morgen dan maar gebeuren, want dan regent het ook nog.


Responses

  1. Met Time-machine is het een eitje (een appeltje voor jou) . Wekelijks even de externe disk aanzetten en je kunt er op vertrouwen dat alle bestanden keurig staan gearchiveerd. Ik spreek, helaas, uit ervaring, maar was meer dan positief verrast toen ik van mijn back-up gebruik moest maken. Succes en hoop dat je voor de rest van de regendag nog andere plannen hebt.

  2. Je kunt het ook bewaren in Sky.

    • Ik doe het liever met Time-machine, dan heb ik het in eigen beheer.

  3. Wij hebben nu constant een externe schijf met ‘time machine’ eraan hangen. Dat schijnt de oplossing te zijn…


geef een reactie

Categorieën