Gepost door: -paul | 15 november 2016

Kastanjes

kastanjes
Of dit tamme kastanjes zijn dat weet ik niet, al zag ik er wel wat mensen rondscharrelen. De bladeren zijn nu mooi van kleur. Het zijn prachtige bomen, maar je hebt er drie keer per jaar ellende van. Dat kan ik weten, want toen ik nog in Drenthe woonde had ik bij de boerderij twee enorme exemplaren staan. Dat waren wilde. Het begint in het voorjaar als de kleverige knoppen uitlopen. De schutbladeren vallen dan op de grond en plakken aan je schoenen. Dat is geen feest. In het najaar vallen in grote hoeveelheden de bolsters met de kastanjes. Kort daarop zijn de bladeren aan de beurt. Dat hele zaakje moet wel opgeruimd worden, want anders wordt het een bende. Goh, als ik er nu over terugdenk hoeveel kruiwagens dat wel niet waren. In elk geval veel, heel veel. Wat een werk.
GPS-coördinaten foto: 46°17’27.4″N 4°10’33.7″E


Responses

  1. Ja, Paul, wat een werk die bladeren. Jij weet hoe wij wonen. Vandaag bij een graad of 11 bij heel miezerig, grijs weer, ettelijke kruiwagens vol bij elkaar geharkt en weggebracht…….maar toen ik eindelijk naar binnen ging dacht ik “en toch is het heerlijk om zo bezig geweest te zijn”. Mooie foto trouwens!

  2. Bij t in zoomen zie ik alleen paardenkastanje, neem aan dat het allemaal dezelfde bomen zijn. Wat heeft de herfst toch prachtige kleuren”

  3. Let op je woorden, Paul. Planten hebben ook een ziel.
    Deze kastanjes voelden haarfijn aan dan je hen niet mocht. Ze hebben je de rug toegedraaid. Kijk maar naar de stam.

    • Dat is een hineininterpretierung die ik voor jouw rekening laat Piet. Het zijn prachtige bomen, ze hebben alleen wat ongemakken.

  4. Ja, ja, het zijn mooie bomen. Ik bewonder alle grote bomen. Wat ik mij in dit geval af vroeg is hoe het komt dat sommige bomen een stam hebben die gedraaid is en die dan meestal linksdraaiend zijn?


geef een reactie

Categorieën