Gepost door: -paul | 2 november 2016

Omelet

agaricus-macrosporus
Nee ik hoef er niet voor naar het bos te gaan. Vooraan in de moestuin staat namelijk een joekel van een paddenstoel. De hoed is wel zo’n 15 cm. De vraag is natuurlijk waarmee hebben we van doen? In eerste instantie denk ik aan een boleet, zeg maar zoiets als eekhoorntjesbrood. Enfin, boeken durbij en dan kan het haast niet anders als de grootsporige champignon ( Agaricus macrosporus)  zijn. Volgens het boek is die zeldzaam en… eetbaar. Ha, dat ga ik eens  uitproberen door het bereiden van een omelet. Voorzichtigheidshalve, je weet maar nooit, pak ik de helft van de hoed, borstel hem met keukenpapier schoon en snij hem in reepjes. Die gaan met een paar lepels olie de pan in. Vuur half hoog, beetje peper en zout en als het vrijkomende vocht verdampt is, een kleine klont boter toevoegen met een gesnipperd sjalotje en een paar minuten laten smoren. Nou klop ik het ei meestal met room, maar bij gebrek aan doe ik het met koffiemelk en wat water. Beetje peterselie en dan het eimengsel bij de paddenstoelen gieten. Met een houten spatel kun je het mengsel mooi smeuïg laten stollen. Op laag vuur nog even door laten garen. Leg op een bord een plak volkorenbrood en laat de omelet er op glijden. Eet smakelijk met een glas witte, rosé of rode wijn, maakt niet uit. Maar was hij nou lekker? Laat ik zeggen niet verkeerd, maar ik denk dat gewone champignons toch meer smaak hebben.

agaricus-macrosporus2omeletbereideromeletbereider2


Responses

  1. Gelukkig dat je het blog hebt kunnen maken. Mooie controle voor ons dat hij niet giftig was. !!!

  2. Je bent de knoflook vergeten! Volgens onze aannemer en tevens verwoed paddenstoeleneter, hoort er een teentje in. Dat geeft volgens hem de paddenstoelomelet nèt dat beetje extra smaak.

    • Met knoflook ben ik zelf altijd heel zuinig, met uitzondering van à la minute gebakken langoustines. Die moeten stijf staan van de knoflook. Bij zo’n tere omelet wil ik de smaak van de paddenstoel goed kunnen proeven.

  3. Papegaaitje-leef je nog?

  4. Je moet die kleine weidechampignonnetjes (rosé des prés) hebben, die lijken erop, maar zijn klein en zijn echt heerlijk. Ze staan vaak in de buurt van deze dikkerds, die naar niets smaken. De plaatjes zijn roze, daar gaat t om.
    Boleten hebben geen plaatjes maar buisjes.


geef een reactie

Categorieën