Gepost door: -paul | 9 augustus 2016

Ontroerend

traction avant
oorlog en terpentijnBoeken lees ik eigenlijk te weinig. Van Rietje en Fred kreeg ik onlangs een roman van de Vlaamse schrijver Stefan Hertmans. De Eerste Wereldoorlog met de gruwelijke misdaden in de loopgraven in België, zijn een belangrijk onderdeel in het boek. Nu wil ik hier geen uitgebreide recensie gaan schrijven, die kun je op het Internet wel lezen. Aangrijpend voor mij zijn toch wel de schrijnende onderhuidse en openlijke spanningen tussen Walen en Vlamingen. De voertaal in het Belgische leger was Frans. De hogere officieren waren grotendeels Waals. Direct na de oorlog werden de lagere Waalse officieren bevorderd tot luitenant om zodoende een substantieel hoger militair pensioen te krijgen. Dat gebeurde niet met de Vlamingen. En meer van die dingen. Als ik dat in het boek lees, dan begin ik de historie van de tweespalt in België een beetje beter te begrijpen.


Responses

  1. Does it Matter?

    Does it matter?—losing your legs?…
    For people will always be kind,
    And you need not show that you mind
    When the others come in after hunting
    To gobble their muffins and eggs.

    Does it matter?—losing your sight?
    There’s such splendid work for the blind;
    And people will always be kind,
    As you sit on the terrace remembering
    And turning your face to the light.

    Do they matter?—those dreams from the pit?
    You can drink and forget and be glad,
    And people won’t say that you’re mad;
    For they’ll know you’ve fought for your country
    And no one will worry a bit.

    Door Siegfried Sassoon over de loopgravenoorlog

  2. Dat is sterk, Paul! Tijdens onze kampeervakantie in de Vaucluse (we zijn net weer terug) las ook ik dit boek, geleend van een vriendin. Schitterend, aangrijpend…


geef een reactie

Categorieën