Gepost door: -paul | 16 februari 2016

Australië

winterlandschap
Aan de harde kleuren kun je goed zien dat het toch nog wel winter is. Vijftien jaar geleden heb ik een boekje gemaakt over mijn vader. In de jaren vijftig was hij emigratie-ambtenaar bij de Katholieke Limburgse Emigratie Stichting. Hij gaf voorlichting aan Nederlanders die naar Australië wilden emigreren. In 1954 maakte hij een reis van vier maanden om zich persoonlijk op de hoogte te stellen van de situatie van Nederlanders die zich in Australië hadden gevestigd. De brieven die hij tijdens zijn reis aan zijn vrouw, mijn moeder, schreef, heb ik nu op mijn blog geplaatst. Ze staan hierboven in het menu onder de knop ‘Brieven’. Nu weet ik dat het Nederlandse Dagboekarchief continu op zoek is naar dagboeken, reisdagboeken, briefwisselingen en memoires uit het Nederlandse taalgebied. Ik heb hun gemaild en zij zijn zo aardig geweest om er een berichtje op hun blog aan te wijden, met een link, en er ook op Twitter en Facebook melding van gemaakt.


Responses

  1. Wat een bijzonder dagboek,ook zo uitgebreid (nog slechts t begin gelezen).
    Heel leuk idee van je Paul.

  2. dit lezen wordt nachtwerk! Mooi om deze ervaringen van je vader, zoveel jaar later, te lezen. Je hebt het schrijftalent van geen vreemde, dat is duidelijk, liefs

  3. Wat bijzonder, Paul! Wij zijn al enkele jaren ‘vriend’ van het Nederlands Dagboekarchief, en ruim twee jaar geleden woonden we in Amsterdam de eerste viering van ‘de dag van het dagboek’ (12 juni) bij. De notities van jouw vader heb ik opgeslagen zodat ik ze op mijn gemak kan gaan lezen. Grappig, dat hij zijn vrouw aanspreekt met ‘mama’.

  4. Boeiend om die verhalen te lezen. Kun je je die tijd nog herinneren; de tijd dat je nog “Paultje” was?

    • Nou niet echt veel, ik was toen vier jaar.

  5. Ik kon niet stoppen met lezen; fantastisch!! Bedankt voor het delen.

  6. Mijn vader noemde mijn moeder ook altijd Mama, misschien die generatie? Hij werd aangesproken met Pap.

  7. Oh, wat leuk, heb een klein stukje gelezen. Neem er nog even op een vroeger moment van de dag de tijd voor. En……….ja hoor, mijn vader en moeder spraken elkaar ook aan met papa en mama. Beetje ontroerend vind ik nu.

  8. Hoi Paul, Wat leuk om de brieven van je vader te lezen. Mooie inkijk in het leven van de vijftiger jaren en dat van de emigrant. Met dank en groeten Ton


geef een reactie

Categorieën