Gepost door: -paul | 28 juli 2015

Vraagje

hooiliggers
In de gele weilanden krijgen de koeien hooi en/of stro bijgevoerd. Het gekke is dat ze er nog op gaan liggen ook. Maar goed, moeten ze zelf weten. Vanmiddag hebben we, ondanks de stevige wind en de vele vliegen en kleine wespen, weer eens buiten onder de kersenbomen gegeten. Het was te doen zal ik maar zeggen, zeker door de aanwezigheid van twee vrouwelijke gasten. Die twee wisten te vertellen dat er bij hun in de buurt een onbekend type vogels in de weilanden zitten.geen ooievaar Zwarte en witte veren, lange bek en hoge poten. Ik zeg dat zullen toch geen ooievaars zijn? Nee nee, ze zijn wel de helft kleiner. Tja, dan weet ik het ook niet. We zoeken het op. Dat laatste heb ik letterlijk genomen en ik vond ze, een stuk of vijftien, in een weiland tussen Saint Didier-en-Brionnais en Sarry. Ze zaten een eind van me vandaan, dus de telelens moest er op. Groter dan de foto links, kan ik ze niet maken. Denk dat het voor een kenner wel duidelijk zal zijn hoe zo’n vogel genoemd wordt toch?


Responses

  1. Als geboren Haagse zeg ik: ech wel.

    • Ja dat dach ik ook en zeker als een gebore hageneese het zegt. Niet voor niks staat er zo’n vogel in het gemeentewapen van De Haag.

  2. het feit dat de vogels ontdekt zijn door vrouwen zegt alles al. Het is vaak de enige vogel die de niet vogelkenner ziet . Heel veel mensen denken namelijk dat de ooievaar iets met kindertjes te maken heeft. Maar bij ons kwamen de kinderen gewoon uit de bloemkool.
    Maar de trek van de ooievaar kan al wel begonnen zijn, die begint zowat in augustus.

  3. On our way back from Iguerande on Monday we saw several similar birds in a field by the road just after Mailly. Their resemblance to storks is strong but are storks not always white?

    • The plumage of the stork is mainly white with black flight feathers and wing coverts.

  4. Misschien is de waterstand van de Loire erg laag en zijn de kikkers elders, geen voedsel genoeg misschien en dan nu maar de ratjes en muizen??


geef een reactie

Categorieën