Gepost door: -paul | 23 juni 2015

Bises

bisous
In Nederland is het gebruikelijk om als je vrienden of bekenden ontmoet elkaar drie vluchtige wangzoenen te geven. Dus geen smakzoenen en zeker geen klapzoen. Ik ken echter iemand, laat ik dan ook maar zeggen dat het Bertie is, die drie teveel vindt en volstaat met één explosieve klapzoen. Je trommelvlies krijgt dan een enorme oplawaai en eigenlijk is het kussenkaart Frankrijkniet eens een onprettige sensatie moet ik zeggen. Maar goed, dat terzijde. Hoe zit het in Frankrijk? Daar worden ook vluchtige wangzoenen gegeven, met dien verstande dat het er van afhangt in welke regio je woont hoeveel. In onze regio, de Bourgogne, zijn dat er bijvoorbeeld twee. Op Corsica loop je de kans op vijf. De foto links (klik) is een kussenkaart van Frankrijk. Nu de zomervakantie begint, is het wellicht handig om die kaart eens te bestuderen.


Responses

  1. Zal het vast uit mn hoofd gaan leren voor t geval dat we wat verdwalen deze zomer

    • Ik blijf het toch apart vinden dat men elkaar zoent soms terwijl men elkaar nauwelijks kent in Frankrijk of soms meerdere keren op een dag ( in ochtend gezien en rustig in de avond weer zoenen)

      • Ik kan me voorstellen dat je dat apart vindt, toch is het typisch voor de Franse cultuur. Hoe langer je hier woont, hoe gewoner je het vindt en er als vanzelf zonder gêne aan meedoet.


geef een reactie

Categorieën