Gepost door: -paul | 6 augustus 2014

Dagactief

Spaanse vlag
Elk jaar in juli of augustus krijg ik deze vlinder wel eens te pakken. Het is de Spaanse vlag (Euplagia quadripunctaria). Op Wikipedia lees ik dat het een dagactieve nachtvlinder is. Het zal wel kloppen, maar toch vind ik dat raar. Zijn er dan soms ook nachtactieve dagvlinders? Ja, er zijn nachtmensen, ochtendmensen en ook dagjesmensen, dat weet ik. Toch is dat weer heel wat anders dan een dagactief nachtmens. Hoe langer ik er over nadenk, hoe ingewikkelder ik het vind worden. Anyway, die nachtvlinder zit, voor de weet, trouwens op de bloeiende oregano in de kruidentuin.


Responses

  1. Een bijzonder mooi exemplaar Paul. Hij/zij is Spaans, maar ik heb hem/haar hier nog nooit gezien.

  2. Volgens mij is de colibrievlinder ook een nachtbraker

  3. Kan tegen Gon zeggen dat wij hier in de Charente een colibrivlinder in de namiddag voor het huis hadden. Die zat met zijn lange bek/slurf aan de geraniums bezig.

  4. Extra:de colibrievlinder is een dagvlinder die ook in het donker soms actief is,vandaar.


geef een reactie

Categorieën