Gepost door: -paul | 21 december 2012

Escalope de veau

escalope de veau

Als je je in de keuken niet echt wilt uitsloven en toch lekker wilt eten, is het een dezer dagen misschien een optie om dit recept eens uit te proberen. Men kope voor twee personen twee mooie, niet te dikke, kalfsschnitzels. Zeg maar van zo’n honderdvijftig gram per stuk. Verder hebben we nodig een blauwe schimmelkaas. Dat mag een Gorgonzola zijn, maar liever heb ik een Saint Agur of een Velours de Bleu. Die smelt beter en is minder pittig. Goed, in een pannetje verwarmen we een deciliter witte droge wijn. Een witte Mâcon is goed en doe er ongeveer vijftig gram van die kaas bij. Met een vork de kaas prakken en op een laag vuurtje een tijdje laten pruttelen. Ondertussen hebben we boter in een pan gesmolten en daarin braden we de kalfslapjes op een laag vuur. Een minuut of vijf is voldoende. Wel regelmatig keren en steeds de warme boter er over scheppen. Tussendoor beginnen de frieten in de oven al enigszins te kleuren, de borden staan op een rechaud en twee kommen met verse sla op tafel. Met de pepermolen gaan we voorzichtig over de kalfslapjes, we gieten de in de witte wijn gesmolten kaas door een zeef over het vlees in de pan. De blauwe schimmels willen we namelijk niet hebben. Dan de saus binden met wat maizena (gemengd in een kopje met water) totdat het een smeuïg geheel is geworden. Tja, dan is het nog een kwestie van opscheppen, voor de gezelligheid wat gesnipperde peterselie over het vlees en … à table ! Ik zie trouwens dat er al een lekkere rode Beaujolais bij is ingeschonken.


Responses

  1. Shit! Heb ik net al mijn boodschappen al gedaan….

    • Ai sorry. Kun je niet wat invriezen ?

  2. Invriezen…. nee, ik ga voor vers.

  3. Heerlijk, ga ik vaker maken.

    • Dat doet me deugd.


geef een reactie

Categorieën