Gepost door: -paul | 24 februari 2011

Hoefsmid Isabelle

Fysiek zal het denk ik een van de zwaarste beroepen zijn. In de afgelopen vijf, zes jaar met IJslandse paarden in de Brionnais, heb ik al vier hoefsmeden versleten. Isabelle is nieuw, althans voor mij. Een kleine vrouw die er op los ratelt en ondertussen net zo rap de hoeven van een paard bekapt. Het lijkt heel simpel, maar als je het zelf probeert is het een crime. Niet te doen dus, vandaar dat ik het graag over laat aan deze vakvrouw. Ze vraagt me naar de Nederlandse woorden om een paard te kalmeren. Arrête zeggen helpt namelijk niet zoveel, wel hooo… ho. Grappig. In Frankrijk werken ongeveer 15.000 hoefsmeden en daarvan zijn er maar vijftien vrouw. Dan is het toch extra leuk om te kunnen zeggen: ik heb een vrouwelijke hoefsmid.


geef een reactie

Categorieën