Gepost door: -paul | 26 januari 2010

Knoflookje

mieke

Weer terug naar vroeger en ik hoef denk ik niet uit te leggen waarom. De meest gangbare dia-rolletjes waren toen het gele Kodak- en het groene Fujicolordoosje. Die kleuren kwamen ook terug in de dia’s. Deze dia (1987) is er een van Fujicolor en heeft duidelijk een groenblauwe kleur. De camera was een Asahi Pentax spiegelreflex. Heb hem trouwens nog in een koffer ergens in een kast liggen. Dat was met verschillende lenzen en hulpstukken een heel gesjouw. Niet te vergelijken met de lichte Samsung compactcamera die ik nu in mijn broekzak of jas draag. Toch begin ik weer te twijfelen, ik bedoel die oude Pentax maakte haarscherpe foto’s en door de zoeker kon je ook precies zien wat je deed. Nu moet ik me redden met een digitaal beeldschermpje en of over de camera heen kijken. Vraag me af of ik daar ooit aan zal wennen. Zal ik dan toch maar weer aan de, nu digitale, spiegelreflex ? Heb al eens rond gekeken en zie dat de Canon EOS 400D of 500D erg populair is. Moeilijk om je door al die testen en aanraders op internet te worstelen. Suggesties zijn welkom.

Reacties:

Kijk ook eens naar de lenzen. Voor een paar honderd Euro heb je al een 400D maar een beetje goede lens kost het dubbele. En je hebt er meerdere van nodig. Na mijn theater fotografie periode, met een Pentax, heb ik 30 jaar geen camera aangeraakt. Een aantal jaren geleden toch weer begonnen. Eerst voorzichtig maar daarna met een DSLR en goede lenzen. Je loopt er op leeg kan ik je vertellen. Maar de plaatjes zijn wel mooi. Als je kan missen, gewoon doen.
Geplaatst door: RobertS | 26 januari 2010 om 19:18

ouwe Pentax? met P-draad? zoek al tijden naar een ES-II..
Geplaatst door: lucas | 26 januari 2010 om 20:18

Dag Paul. Vorig jaar heb ik bij een Nederlandse fotografe in de Auvergne een fotoworkshop gevolgd. Zij is helemaal Canon-fan. Ze zal vast graag met je van gedachte wisselen. http://kristelschneiderphotographyblog.blogspot.com/
Ik zelf ben een kleine amateur die met veel plezier achter mijn canon duik. groetjes, Dorothé
Geplaatst door: Dorothé | 27 januari 2010 om 11:46

@lucas: Nee, het is een K 1000 met bajonetvatting. Waarschijnlijk (wereldwijd) de meest verkochte Asahi Pentax Camera t/m 1976.
Geplaatst door: -paul | 27 januari 2010 om 13:28

@Dorothé: Ben al een heel eind verder met het uitzoeken, bedankt voor de tip.
Geplaatst door: -paul | 27 januari 2010 om 20:02

jammer…maar tot ’76? volgens mij vanaf. de bajonet was revolutionair, maar toen waren mijn fondsen al opgedroogd
Geplaatst door: lucas | 27 januari 2010 om 20:49


geef een reactie

Categorieën