Gepost door: -paul | 3 januari 2009

Speelgoedje

De zon is er ook vandaag (nog) niet. Hij stopt zo ter hoogte van Chalon en dan begint de bewolking en de mist. Jammer, al dagen kan ik buiten geen kleurige foto maken. Dan maar deze snoepautomaten. Die hangen op kinderhoogte in de hal van de Intermarchée in La Clayette. Je moet er een munt van 20 of 50 eurocent ingooien, een kwartslag aan de knop draaien en dan rolt er het een en ander aan kleurstoffen uit het klepje in je kinderhand. Dat die dingen nog bestaan ! Kan me herinneren dat ze vroeger in Nederland buiten aan de muur hingen bij de bakker of een sigarenzaak. Toen zaten er kauwgomballen in en ook wel kleine speelgoedjes die, als je geluk had, er samen met die ballen uitkwamen. De truc was natuurlijk om er meer uit te krijgen dan dat je erin stopte. Officieel moest er 5 cent in, maar het ging bijvoorbeeld ook wel met 1 cent door er een stukje lucifer naast te peuteren. De vreugde was groot als het lukte. Als ik me goed herinner smaakten die ballen trouwens maar heel eventjes in je mond, daarna was het niks meer. Maar goed, het ging ook meer om het waardeloze speelgoedje en de lol.

Reacties:

Dag Paul,
Ik lees sinds een paar dagen jouw leuke stukjes over het leven in de Brionnais. Wij, mijn man Frans en ik, hebben al 12 jaar een vacantiehuis samen met vrienden in St. Gengoux de Scissé, in de Maconnais tussen de wijnvelden, niet ver van jullie vandaan dus. Ik herken daarom veel van de dingen die je beschrijft en zal daarom je stukjes trouw blijven lezen.
Groeten, Joke
Geplaatst door: Joke Schenkels | 28 juni 2009 om 0:55


geef een reactie

Categorieën