Gepost door: -paul | 5 oktober 2008

Être entre deux vins

In Frankrijk werd vroeger oktober ook wel vendémiaire genoemd, de maand van de wijnoogst (vendange). Er wordt nog veel met de hand geplukt, maar vergis je niet, er zijn tegenwoordig high-tech machines die uitsluitend de rijpe druiven oogsten en de verdroogde en onrijpe laten hangen. Dat levert in veel gevallen betere wijnen op dan de handpluk. Dat vertelde mij gisteren Christophe, de zoon van Monsieur Perraton én hij kon het mij ook aan de druivenstokken laten zien. De machine was er over gegaan en er hingen alleen nog maar de verschrompelde zwarte en de kleine groene druiven aan. Toch interessant om te weten. Veel wetenswaardigheden staan ook op een Franse site over van alles wat met wijn te maken heeft. Bijvoorbeeld een heleboel zegswijzen over wijn. Zo betekent être entre deux vins zoveel als aangeschoten zijn. Nou, dat was ik niet toen ik gisteren in de Beaujolais dit bord in de berm van de weg zag liggen. Voor de foto heb ik het even aan de straat voor de Herberg gezet. Voor maar heel eventjes, want ik ben ja niet gek!

Reacties:

ziet er wel echt uit…ik dacht eerst dat je herberg toch niet zo uniek was.
Geplaatst door: lucas | 5 oktober 2008 om 23:30


geef een reactie

Categorieën