Gepost door: -paul | 19 maart 2008

Beeldformaat

crucifix2

De zon maakt het erger dan het in werkelijkheid is, maar toch vliegt je vandaag de regen en natte sneeuw geregeld om de oren. We zullen toch geen witte Pasen krijgen zeg! Dit kruisbeeld uit 1871 staat in het dorp voor het gemeentehuis. Onlangs heeft het een grondig sopje gekregen waardoor je nu goed kunt zien hoe mooi het is, zeker met die zwarte wolken. Ben de laatste dagen eens aan het experimenteren met de grootte van de foto’s op de Herberg. Ze zijn nu vierkant (460×460 pixels) geworden. Eigenlijk wil ik het zoveel mogelijk vermijden, maar de consequentie is nu wel dat er gescrold moet worden. Voor een landschapsfoto is, denk ik een ‘landscape’-beeld trouwens wel geschikter. Een grotere foto betekent ook een langere inlaadtijd, maar ik ga er maar vanuit dat de meeste mensen inmiddels een snellere internet-verbinding hebben. Toch is dat ook iets om rekening mee te houden. Misschien moet ik dus wel terug naar het hier eerder gebruikte standaardformaat van 460×240 pixels. Ben er nog niet uit.

Reacties:

Echt onheilszwanger, deze foto. Prachtig dramatisch, die door de zon beschenen regenlucht.
Een witte Pasen wellicht, ach.. in ieder geval voor het eerst sinds lange tijd hier weer iedereen verenigd en dan mag het slecht weer zijn…
Geplaatst door: Dineke | 19 maart 2008 om 20:13

Het was mij al opgevallen en ik vroeg me af of je een andere camera had. De foto in Musée des Beaux-Arts vind ik eigenlijk prachtig in dat formaat. Die van vandaag ook trouwens.
Geplaatst door: Robert | 19 maart 2008 om 20:23

’t Is daar gelukkig wat minder lichtgrijs dan hier in NL. Wat dacht je van een profi-formaat: 6 x 7? ’t Is eigenlijk de oude film-formaat van de Kodak Brownie, zo’n zwart rolletje met stijf, donkerrood papier.
Pentax heeft zo’n camera, en heeft een Hasseblad ook niet zo iets?
Geplaatst door: lucas | 19 maart 2008 om 23:17

Heb nog steeds de inmiddels zes jaar oude 3,2 megapixels Nikon compactcamera. Middeleeuwen dus want de standaard is nu 7,2 megapixels, terwijl 10 en meer zelfs heel betaalbaar is. Voor die Nikon heb ik indertijd 675 euro betaald. Voor minder dan de helft kun je er nu een kopen die stukken beter is. Ik zit te denken aan een Samsung NV20. Maar een ander advies voor een compactcamera is welkom.
Geplaatst door: -paul | 20 maart 2008 om 16:14

Kijk eens bij Panasonic, die maakt ook de camera’s voor Leica. Alleen met de naam Panasonic op het toestel is de prijs een stuk lager. De Fujifilm camera’s zijn ook redelijk goed. En laat je niet gek maken door het aantal megapixels. 6mp is voor dagelijks gebruik meer dan voldoende. http://www.dpreview.com voor de testen.
Geplaatst door: RobertS | 20 maart 2008 om 19:49


geef een reactie

Categorieën