Gepost door: -paul | 10 januari 2008

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en de kleur is… blauw

winterprei

Een moestuin met een schuurtje in Saint Prix. Mooi die blauwige winterprei, maar waarom is die muur zo blauw? Dat zit zo, tussen het raam en de deur staat een oude druivenplant. Raar trouwens dat de rechterzijtak dwars over de deur gaat. Maar goed, in 1885 ontdekte de Franse botanicus Pierre Millardet de zogenaamde Bordeauxse pap. Een mengsel van kalk, kopersulfaat en water. Het middel bleek het eerste succesvolle fungicide te zijn tegen druivenmeeldauw, een gevreesde schimmelziekte. De blauwe pap wordt nog steeds preventief gebruikt, waarvan akte, en is ook toegestaan in de bioteelt.

Reacties:

Gunst Paul, je weet me elke keer weer te verbazen, hier moet ik meer van weten. Heb ook die rottiege meeldauw gehad op de druif en heb een hekle aan die chemische troep!
Ik kan niet wachten tot je je verhaaltjes hebt gebundeld en houd me aanbevolen voor een exemplaar!
Geplaatst door: Dineke | 12 januari 2008 om 9:43

Haastige spoed is zelden goed! Hoe vaak ik mezelf ook op het hart druk eerst mijn bijdrage te lezen voor ik op de plaats-knop druk, altijd gaat het mis. Staan er weer twee storende typo’s in. Grr.
Geplaatst door: Dineke | 12 januari 2008 om 9:45

Ben druk bezig met het boek en het wordt een selectie van foto’s en verhalen uit 2007. Gelukkig kan ik nog veel grote foto’s terugvinden waardoor het, al zeg ik het zelf, heel mooi wordt. Het is wel een hele klus, ook omdat de verhalen gescreend moeten worden op bijvoorbeeld een opgenomen ‘link’. Zoiets heeft geen zin en daarom moet die tekst geschrapt of aangepast worden.
Nog een paar weekjes, denk ik, dan is het klaar. Spannend!
Geplaatst door: -paul | 12 januari 2008 om 12:50


geef een reactie

Categorieën